Մարշալի Պլանը
հաջողված սցենարային քաղաքականություններից էր՝ «ամերիկյան պա-
տերազմը համաշխարհային տնտեսության դաշտում»: Այն առաջ էր
քաշվել Երկրորդ համաշխարհային պատերազմից հետո՝ որպես եվրոպա-
կան երկրների ավերված տնտեսությունները վերականգնող ու կանաչ
մայրցամաքում ամերիկյան առաջնահերթությունն ապահովող ծրագիր:
Ամերիկյան արտաքին քաղաքականության կերտողները որոշել էին
օգտվել իրենց համար միջազգային-քաղաքական բարենպաստ դրությու-
նից և առավելագույնս օգտագործել ԱՄՆ տնտեսական առավելությունն ու
ռազմական հզորությունը: Նրանք գտնում էին, որ հետպատերազմյան
աշխարհակարգը ներկայացնելու է «Ամերիկայի դարը», այսինքն` սահ-
մանվելու է ըստ ամերիկյան ըմբռնումների և տնտեսական, քաղաքական
ու բարոյական չափանիշների: Հ.Լյուսն այն անվանում էր «ամերիկյան
աշխարհակարգ»:
«Մարշալի պլանը» իր անվանումն ստացել էր ԱՄՆ պետքարտուղար
Ջորջ Մարշալի անունից: Սակայն նրա «իրական ճարտարապետները»
հանդիսացել են ԱՄՆ նախագահ Հարի Թրումենը, պետքարտուղար Ջորջ
Մարշալը, խոշոր արդյունաբերող Փոլ Հոֆմանը: Այս ծրագիրը պետքար-
տուղարի անունով կոչելը հետապնդել է ռազմավարական ու տակտիկա-
կան նպատակ: Թրումենը, ի տարբերություն Մարշալի, չէր վայելում ԱՄՆ
Կոնգրեսի աջակցությունը, որը պետք է հաստատեր Եվրոպայի վերա-
կանգնման ու տնտեսական աջակցության ծրագիրը: Մարշալն ինքը հե-
տագայում խոստովանել է, որ մասնակցություն չի ունեցել պլանի մշակմա-
նը, և որ «մեծ բիզնեսն» օգտագործել է երկրում հայտնի իր անունը` այդ
ծրագիրը ժողովրդականացնելու համար:
1947թ. հունիսի 5-ին, «սառը պատերազմի» պաշտոնական մեկնար-
կից մեկ տարի անց, Հարվարդի համալսարանում ելույթ ունենալով,
Ջ.Մարշալն առաջարկում էր շուտափույթ տնտեսական և ռազմական
օգնություն պատերազմից քայքայված երկրներին՝ վերականգնելու նրանց
արտադրությունը և բարելավելու կյանքի պայմանները, ելնելով այն կան-
խադրույթից, որ սովը, ավերածություններն ու աղքատությունը մարդկային
զանգվածներին առավել ընկալունակ են դարձնում կոմունիստական
գաղափարախոսությանը, ինչն անխուսափելիորեն կհանգեցնի Եվրո-
պայում կոմունիստական կարգերի հաստատման ու ԽՍՀՄ ազդեցության
ուժեղացման հանդեպ: «Մարշալի պլանով» ԱՄՆ Կոնգրեսը 1948-1951թթ.
$12,4 մլրդ հատկացրեց Եվրոպայի տնտեսության վերականգնման համար
[3, p. 26-53] (ի դեպ, «Մարշալի պլանի» օրգանական նախորդը՝ «Թրումենի
դոկտրինը», 1947թ. մարտի 12-ին Խորհրդային Միության հարձակմանը
ենթակա Հունաստանին և Թուրքիային օգնելու համար նախատեսում էր
$400 մլն ընդհանուր օգնություն:
Սակայն «Մարշալի պլանը» նորություն չէր ԱՄՆ արտաքին քաղա-
քականության մեջ և ուներ նախօրինակները՝ հանձինս «Դոզի և Յունգի
ծրագրերի» ու լենդ-լիզի: «Մարշալի պլանը» հետպատերազմյան ժամանա-
կաշրջանում հրապարակ է եկել առավել լավ մշակված տարբերակով՝
արտահայտելով Միացյալ Նահանգների աշխարհաքաղաքական շահերը,
բնականաբար՝ չբացառելով մարդասիրական սկզբունքները: «Մարշալի
պլանի» աշխարհաքաղաքական շահեր հետապնդող «դասական» նախօրի-
նակներին էլ անդրադառնանք սույն հոդվածում:
«Մարշալի պլանը» համապատասխանաբարառաջ են եկել երկու աշխարհամարտերի ավարտից անմիջապես հետո ևառաջարկում էին տնտեսական ու ռազմական օգնություն պատերազմներից ավերված երկրներին: Վերոհիշյալ երկու ծրագրերը պետք է կանխեին
կոմունիզմի հաղթանակը հետպատերազմյան Եվրոպայում:
«Մարշալի պլանը» տեսական և գաղափարականառումով չափազանց նման են և բխում են ամերիկյան աշխարհաքաղաքականության շահերից: Ամերիկյան քաղաքագետները ԱՄՆ սցենարայինարտաքին քաղաքականության մշակման ժամանակ շատ լավ հաշվի էին առել առանձին պետությունների և ժողովուրդների քաղաքական, տնտե-
սական և հոգեբանական (մարդկային գործոնի) շահերն ու այնպես էին
արել, որ Միացյալ Նահանգների կապիտալի արտահանումը և ընդհանրա-
պես տնտեսական կարծեցյալ օժանդակությունը բխեր առաջին հերթին
օգնություն ստացող երկրների շահերից, ինչի արդյունքում ԱՄՆ-ը հնարա-
վորություն կունենար մուտք գործել մինչ այդ իր համար «արգելված»
եվրոպական տարածաշրջան:
«Մարշալի պլանն» այն հիմնարար դրույթներնէին, որոնք պետք է ամուր հիմքեր ստեղծեին ապագայում ԱՄՆ-ի կողմից աշխարհի միաբևեռացման քաղաքականության համար:
«Մարշալի պլանն» ամրապնդեց ԱՄՆ դիրքերը Եվրոպայում, իսկ
այնուհետև աշխարհի տարբեր մայրցամաքներում՝ հետագա տարիներին
դրսևորվելով Էյզենհաուերի, Նիքսոնի, Քարթերի, Ռեյգանի հայեցակարգե-
րի, Ազգային անվտանգության խորհրդի (ԱԱԽ) 68-րդ բանաձևի տեսքով և
այլն: Այս ամենը պարարտ հող էր նախապատրաստում Միացյալ Նա-
հանգների կողմից աշխարհի միաբևեռացման՝ այսպես կոչված «ամերի-
կյան աշխարհակարգի» համար: Դրանով իսկ «Մարշալի պլանը», որ
պատճառ եղավ նաև Արժույթի միջազգային հիմնադրամի, Համաշխար-
հային բանկի և Հյուսիսատլանտյան դաշինքի համար, դարձավ XXդ. հետ-
պատերազմյան ժամանակաշրջանի ԱՄՆ արտաքին քաղաքականության
հայեցակարգերի «կողմնորոշիչ-ուղեցույցը»:
Country
|
1948/49
($ millions) |
1949/50
($ millions) |
1950/51
($ millions) |
Cumulative
($ millions) |
232
|
166
|
70
|
468
| |
195
|
222
|
360
|
777
| |
103
|
87
|
195
|
385
| |
1085
|
691
|
520
|
2296
| |
510
|
438
|
500
|
1448
| |
175
|
156
|
45
|
376
| |
6
|
22
|
15
|
43
| |
88
|
45
|
0
|
133
| |
594
|
405
|
205
|
1204
| |
471
|
302
|
355
|
1128
| |
82
|
90
|
200
|
372
| |
0
|
0
|
70
|
70
| |
39
|
48
|
260
|
347
| |
0
|
0
|
250
|
250
| |
28
|
59
|
50
|
137
| |
1316
|
921
|
1060
|
3297
| |
Totals
|
4,924
|
3,652
|
4,155
|
12,731
|
Ներկայացրեց՝ Ադունց Արսենը:
Ստվերային Տնտեսություն
Այսօր մենք միասին քննարկելու ենք ստվերային տնտեսությունը և նրա բոլոր հատկանիշները, հատկությունները, բոլոր վատ կողմերը: Նախ եկեք հասկանանք թե ի՜նչ է ստվերային տնտեսությունը, ի՜նչ է իրենից ներկայացնում:Ստվերային այն տնտեսությունը, որը գտնվում է պետական հաշվառումից և կարգավորումից դուրս և այդ, իսկ պատճառով չի արտացոլվում պետական վիճակագրության մեջ։ Այսինքն ես սովորական վաճառող եմ և ունեմ իմ ձեռնարկությունը: Արտադրում եմ պատուհաններ և այս ամիս արտադրել եմ օրինակի համար 20 պատուհան: Երբ իմ մոտ են գալիս հարկային մարմիններից մարդիկ և ինձնից պահանջում են իմ այս ամսվա տվյալները: Ես ներկայացնում եմ 20 փոխարեն 16 և թաքցնում եմ այդ տվյալները: Արդյունքում
ես նրանց վճարում եմ քիչ հարկ և օգնում ինքս ինձ: Սակայն այդ տվյալները գնում են կառավարութոյուն և
այնտեղից էլ կազմվում է մեզ շատ հայտնի համախառն ներքին արդյունքը (ՀՆԱ): Այսպիսով
վաճառող իր գրպանն է դնում այդ պատուհանների շահույթը
հարստանում: Սակայն
մի կողմից պետությունը դիտավորյալ
է անում այս ամենը
պատճառաբանելով, թե խոշոր ձեռնարկատիրությունները աճեն
և շատ աշխատանքային վայրեր
ստեղծեն վերացնելով գործազուրկ: Սակայն մենք
բոլորս գիտենք, որ Հայաստանում բոլոր
խոշոր ձեռնարկությունները պատկանում
են ներկայիս կառավարության անձանց
ովքե՜ր էլ ընդում են օրենքներ հօգուտ իրենց ձեռնարկությունների զարգացմանը: Վերջում, երբ
մենք հասկանում ենք որ կառավարություն թաքցնելով
գումարը սկսում է պարտքեր կուտակել այլ երկրներից և, ոնց որ միշտ չկարողանալով մարել
դրանք տալիս է հայ ժողովրդին պատկանող մեր ազգային հարստությունները՝ հանքերը: Այդ պատճառով
է, որ մեր երկրի հանքերի մեծ մասը շահագործվում է
օտարերկրյա կազմակերպությունների կողմից: Սակայն ո՜վ
է կանխելու այս ամենը:
Այս
հարցի պատասխանը ոչ ոք չգիտի:
Շնորհակալություն:
Ւսկ ինչու ոչ Եվրոմիություն
Կարդալով Մերի Թելունցի հոդվածը Մաքսային միության
մասին կցանկանայի իմ որոշ անհամաձայնությո ւնները հայտնել
նրա նյութի վերաբերյալ: Նախ և առաջ ինչպես
հիշում ենք Հայաստան - Եվրոպական միություն հարաբերությունները կարգավորող հիմնական իրավական փաստաթուղթը Գործընկերության և համագործակցության համաձայնագիրն է, որը ստորագրվել է 1996թ.ապրիլի 22-ին Լյուքսեմբուրգում և ուժի մեջ մտել՝ 1999թ. հուլիսի 1-ին: Նշված համաձայնագրով կարգավորվում է ՀՀ-ԵՄ հարաբերությունների գրեթե ողջ սպեկտրը,
բացի
ռազմական
ոլորտից։
Հայաստանի
Հանրապետության
և
Եվրամիության
հարաբերությունները
կարգավորվում
են
1999 թվականի
հուլիսի
ստորագրված
Գործընկերության
և
համագործակցության
մասին
համաձայնագրով։
Այսինքնը մենք դեռևս 20-րդ դարում կարող էինք մտնել Եվրոմիությունը և այժմ ով գիտի հասնենիքն
/տնտեսական առումով/ նրանց: Այն
լուրջ հաջողություններ կարող էր բերել Հայաստանի տնտեսության,
մշակույթի ոլորտներում: Այսինքն երվոպական
արժեքները, մշակույթը, արտադրանքները
կարող էին ողողել Հայկական
շուկան սպառողներին առաջարկելով
բարձրորակ և շահավետ
ապրանքներ: Մտնելով եվրոմիության մեջ մենք կարող էինք սերտ դիվանագիտական կապեր հաստատել մի շարք եվրոպական
զարգացած և զարգացող
երկրների հետ որոնց ներդրումները մեծ շահույթ կապահովեին
Հայաստանի համար: Ինչպես գիտենք
Հայաստանը հայտնի է իր գյուղատնտեսական ապրանքներով
և հատկապես խմիչնքերով
որոնք դեռևս ԽՍՀՄ-ի
տարիների իրենց ուրույն
տեղն էին գտնում
բոլոր եվրոպական դիվանագետների
սեղաններին: Մի պահ պատկերացրեք
թե ինչպես է հայկական ծիրանը,
կոնյակը գինի մրցկցում
եվրոպական արտադրանքների; Մեք չունենալով
այդքան ռեսուրսներ մեծ կախվածություն ունենք
Ռուսաստանից: Մեր հիմնական խնդիրը
սրանում է: Ինչպես գիտեք մենք ստանում
ենք գազ Ռուսաստանից
1000մ/խորանարդը 189 դոլլարով: Սակայն Մեր հարևան Պարսկարստանը
մեզ առաջարկում է ավելի մատչելի
և ավելի շահավետ գազ
էժան գներով: Իսկ մենք գնում և կնքում ենք գազպրոմի հետ մի պայմանագիր
որով մենք պարտավորվում
ենք գազ վերցնել
Գազպրոմից ևս 40 տարի
առանց որևէ կողմնակի
պետությունից գազ ստանալով: Մի
պահ նայեք մեր այդ կախվածությունը ինչի է բերել: Համարյա ինչ ունենք գտնվում
է Ռուսաստանի տիրապետության
տակ: Սկսած ոսկու հանքերից
վերջացրած ատոմակայանով հեկերով: Ռուսական զորքերը
պահպանում են մեր արևմտյան սահմանները
որը ըւստ իս շատ վատ է որովհետև
Ռուսաստանի հետ վատ հարաբերությունների դեպքում
նա կարող է օգտագործել իր զորքը և ռազմական տեխնիկական
մեր դեմ: Ինչպես նաև նա վաճառում
է ռազմական տեխնիկա
Ադրբեջանին իսկ մենք էլ մեր հերթին գնում ենք որպեսի
հետ չմնանք նրանցից: Մեր
պետական բուջեի մեծ մասը ավելի քան 2 մլրդ
ծախսվում է բանակի
վրա որը մեր պես պետության
համար այնքան էլ լավ թիվ չի:
Մենք պետք է զարկ տանք մեր արդյունաբերությանը գյուղատնտեսությանը և ծառայության ոլորտներին: Պետք է նորից վերագործարկվենք հին գործարանները խրախուսվի
գյուտնտեսությունը և մեծ ներդրումեներ իրականացվեն
այդ ոլորտներում: Եվ եթե մեր տնտեսությունը
զարգանա ապա մենք կսկսենք աչք թեքել ռուսաստանից
և արդեն նա կսկսի կախվել
մեզանից և դեպի իր կողմը տանել:
Ինչպես նաև հաշվի առնելով վերջին
իրադարձությունները / խոսքը գնում է Ուկրանայի
մասին և նրա վարած քաղաքականությանը/ ապա ավելի ճիշտ կլիներ որ մենք նույնպես
հրաժարվեինք Մաքսաինի պայմանագրից
որովհետև ոչ մեկ չգիտի թե ինչ է սպասվում մոտ ապագայում:
Հաշվի առնելով որը Ռուսաստանը մեծ պետություն է և նրա մեջ ընդգրկված են ավելի քան
15 պետություն ապա մոտ հավանական
է որ Ռուսաստանը
կքայքայվի և կլուծարվի
մի քանի պետությունների ինչպես
Հռոմը կամ ասենք Ասորեստանը:
Մենք
պետք է սկսենք
մի քիչ կախվածություն ձեռք բերել երոպայից: Եվրոմիության հետ կնքելով ասոցացման
համաձայնագիր մենք կարող էինք նաև մոտենալ եվոխորհրդարանին և նույիսկ ով գիտի մտնեինք
շենգենյան համակարգ որը թույլ կտար մեզ առանց վիզայի ազատ և ավելի էժան մուտք գործեինք ցանկացած
եվրոպական պետության սահամաններ:
Մաքսային միություն:
Մտնելով մաքսաիյն
մույթուն մենք մեծ օգուտներ կստանանք
և մեր տնտեսություն
և շուկայի համար մեծ դռմեր կբացվեն սակայն
մենք մոռանում ենք մի փաստ որ չունենք
ընդհանուր սահման: Իսկ ինչ եթե Ռուսասատնի
և Վրաստանի կամ Հայաստանի և Վրաստանի
միջև հարաբերությունները լարվեն
և առաջանան որոշ տարածքաին վեճեր / խոսքը
գնում է Աբխազիայի
Օսեթիայի մասին և 2008
թվականին տեղի ունեցած
պատերազմի մասին/ սահմանները
փակվեն: Ինչպես նաև գիտենք
որը Վրաստանը նույնպես
Շարժվում է եվրոմիության
ուղղությամբ: Ինչ ենք անելու
մենք: Ինչպես նաև գիտենք
որ կնքելով այդ մաքսային պայմանագիր
ապա մենք կզարգացնենք
միայն մեր միջև առկա ավելի սերտ տնտեսական
հարաբերությունները իսկ եվրոմիությունը հետ կնքած պայմանագիր
մեզ թույլ կտար`
Քաղաքական կապերի զարգացման միջոցով ապահովել կողմերի միջև քաղաքականության երկխոսությունը։
Աջակցել ՀՀ ջանքերին՝ ամրապնդելու անցումը շուկայական հարաբերություններին։
Նպաստել կողմերի միջև առևտրին, ներդրումներին և ներդաշնակ տնտեսական կապերին և այդպիսով խթանել դրանց կայուն տնտեսական զարգացումը
Հիմք ապահովել օրենսդրական, տնտեսական, տեխնոլոգիական և մշակութային
համագործակցության
համար։
Հարկ է նշել, որ ըստ տվյալ համաձայնագրի, կողմերը միմյանց կտրամադրեն առավել բարենպաստ ռեժիմ բոլոր այն բնագավառներում, որոնք առնչվում
են՝
Արտահանումների և ներդրումների վրա տարածվող
մաքսատուրքերին
և
գանձումներին։
Մաքսային ստուգումների, տարանցման, ապրանքային պահեստների և վերաբեռնումների վերաբերյալ դրույթներին։
Վճարման մեթոդներին և այդպիսի վճարումների փոխանցմանը։
Ներկրվող ապրանքների վրա ուղղակի կամ անուղղակի հարկերի և այլ որևէ տեսակի ներքին գանձումներին։
Ներքին շուկայում ապրանքների վաճառքի, գնման, փոխադրման, բաշխաման և օգտագործման վերաբերյալ կանոններին։
Հայաստան-Եվրոպական փոխհարաբերություններում քաղաքական
երկխոսության
հաստատումը
հիմք
կծառայի
հետագա
օրենսդրական
և
ենթակառուցվածքային
համապատասխանեցմանը։
Ինչպես նաև կնքելով
Մաքսային միության պայմանագիրը մենք նաև կարող
ենք
եվրոմիության պայամագիրը ստորագրել
առանց առևտրական և տնտեսական կետերի
որի իմաստը արդեն չեմ տեսում:
Մենք չպետք է խուլ ու հնազանդ հավ լինենք և ինչ որ ասում են հավի պես անենք:
Մինչ ոմանք առաջարկում
են մերկ համաշխարայնացումը մենք մերժում ենք մեր երկրում
հայկականության ստորադասումը արևելյանին
և արևմտյանին: Մինչ ոմանք որդեգրում են եվրոպական արժեքը
մենք պետք է պահպանում ենք հայկականը:
Մեզ պետք
չէ ոչ արաբական
գարունը: Ոչ եվրոպական պսեվդոառաջադիմությունը: Ոչ էլ Ռուսական ծավալապաշտությունը: Մենք երկրների
խաչմերուկում ենք և ոչ դրանց կանգառում:
Մենք չենք ծավալու
ոչ արևելք ոչ արևմուտքը այլ պետք է ստեղծենք մեր ազգայինը;
Ահա այսպիսին պետք է լինի Հայաստանի քաղականությունը:
Комментариев нет:
Отправить комментарий