Տնտեսագիտություն

                        Մարշալի  Պլանը


Մարշալի պլանը» XX դարի ԱՄՆ արտաքին քաղաքականության առավել
հաջողված սցենարային քաղաքականություններից էր՝ «ամերիկյան պա-
տերազմը համաշխարհային տնտեսության դաշտում»: Այն առաջ էր
քաշվել Երկրորդ համաշխարհային պատերազմից հետո՝ որպես եվրոպա-
կան երկրների ավերված տնտեսությունները վերականգնող ու կանաչ
մայրցամաքում ամերիկյան առաջնահերթությունն ապահովող ծրագիր:
Ամերիկյան արտաքին քաղաքականության կերտողները որոշել էին
օգտվել իրենց համար միջազգային-քաղաքական բարենպաստ դրությու-
նից և առավելագույնս օգտագործել ԱՄՆ տնտեսական առավելությունն ու
ռազմական հզորությունը: Նրանք գտնում էին, որ հետպատերազմյան
աշխարհակարգը ներկայացնելու է «Ամերիկայի դարը», այսինքն` սահ-
մանվելու է ըստ ամերիկյան ըմբռնումների և տնտեսական, քաղաքական
ու բարոյական չափանիշների: Հ.Լյուսն այն անվանում էր «ամերիկյան
աշխարհակարգ»:
«Մարշալի պլանը» իր անվանումն ստացել էր ԱՄՆ պետքարտուղար
Ջորջ Մարշալի անունից: Սակայն նրա «իրական ճարտարապետները»
հանդիսացել են ԱՄՆ նախագահ Հարի Թրումենը, պետքարտուղար Ջորջ
Մարշալը, խոշոր արդյունաբերող Փոլ Հոֆմանը: Այս ծրագիրը պետքար-
տուղարի անունով կոչելը հետապնդել է ռազմավարական ու տակտիկա-
կան նպատակ: Թրումենը, ի տարբերություն Մարշալի, չէր վայելում ԱՄՆ
Կոնգրեսի աջակցությունը, որը պետք է հաստատեր Եվրոպայի վերա-
կանգնման ու տնտեսական աջակցության ծրագիրը: Մարշալն ինքը հե-
տագայում խոստովանել է, որ մասնակցություն չի ունեցել պլանի մշակմա-
նը, և որ «մեծ բիզնեսն» օգտագործել է երկրում հայտնի իր անունը` այդ
ծրագիրը ժողովրդականացնելու համար:
1947թ. հունիսի 5-ին, «սառը պատերազմի» պաշտոնական մեկնար-
կից մեկ տարի անց, Հարվարդի համալսարանում ելույթ ունենալով,
Ջ.Մարշալն առաջարկում էր շուտափույթ տնտեսական և ռազմական
օգնություն պատերազմից քայքայված երկրներին՝ վերականգնելու նրանց
արտադրությունը և բարելավելու կյանքի պայմանները, ելնելով այն կան-
խադրույթից, որ սովը, ավերածություններն ու աղքատությունը մարդկային
զանգվածներին առավել ընկալունակ են դարձնում կոմունիստական
գաղափարախոսությանը, ինչն անխուսափելիորեն կհանգեցնի Եվրո-
պայում կոմունիստական կարգերի հաստատման ու ԽՍՀՄ ազդեցության
ուժեղացման հանդեպ: «Մարշալի պլանով» ԱՄՆ Կոնգրեսը 1948-1951թթ.
$12,4 մլրդ հատկացրեց Եվրոպայի տնտեսության վերականգնման համար
[3, p. 26-53] (ի դեպ, «Մարշալի պլանի» օրգանական նախորդը՝ «Թրումենի
դոկտրինը», 1947թ. մարտի 12-ին Խորհրդային Միության հարձակմանը
ենթակա Հունաստանին և Թուրքիային օգնելու համար նախատեսում էր
$400 մլն ընդհանուր օգնություն:
Սակայն «Մարշալի պլանը» նորություն չէր ԱՄՆ արտաքին քաղա-
քականության մեջ և ուներ նախօրինակները՝ հանձինս «Դոզի և Յունգի
ծրագրերի» ու լենդ-լիզի: «Մարշալի պլանը» հետպատերազմյան ժամանա-
կաշրջանում հրապարակ է եկել առավել լավ մշակված տարբերակով՝
արտահայտելով Միացյալ Նահանգների աշխարհաքաղաքական շահերը,
բնականաբար՝ չբացառելով մարդասիրական սկզբունքները: «Մարշալի
պլանի» աշխարհաքաղաքական շահեր հետապնդող «դասական» նախօրի-
նակներին էլ անդրադառնանք սույն հոդվածում:
 «Մարշալի պլանը» համապատասխանաբարառաջ են եկել երկու աշխարհամարտերի ավարտից անմիջապես հետո ևառաջարկում էին տնտեսական ու ռազմական օգնություն պատերազմներից ավերված երկրներին: Վերոհիշյալ երկու ծրագրերը պետք է կանխեին
կոմունիզմի հաղթանակը հետպատերազմյան Եվրոպայում:
 «Մարշալի պլանը» տեսական և գաղափարականառումով չափազանց նման են և բխում են ամերիկյան աշխարհաքաղաքականության շահերից: Ամերիկյան քաղաքագետները ԱՄՆ սցենարայինարտաքին քաղաքականության մշակման ժամանակ շատ լավ հաշվի էին առել առանձին պետությունների և ժողովուրդների քաղաքական, տնտե-
սական և հոգեբանական (մարդկային գործոնի) շահերն ու այնպես էին
արել, որ Միացյալ Նահանգների կապիտալի արտահանումը և ընդհանրա-
պես տնտեսական կարծեցյալ օժանդակությունը բխեր առաջին հերթին
օգնություն ստացող երկրների շահերից, ինչի արդյունքում ԱՄՆ-ը հնարա-
վորություն կունենար մուտք գործել մինչ այդ իր համար «արգելված»
եվրոպական տարածաշրջան:
 «Մարշալի պլանն» այն հիմնարար դրույթներնէին, որոնք պետք է ամուր հիմքեր ստեղծեին ապագայում ԱՄՆ-ի կողմից աշխարհի միաբևեռացման քաղաքականության համար:

«Մարշալի պլանն» ամրապնդեց ԱՄՆ դիրքերը Եվրոպայում, իսկ
այնուհետև աշխարհի տարբեր մայրցամաքներում՝ հետագա տարիներին
դրսևորվելով Էյզենհաուերի, Նիքսոնի, Քարթերի, Ռեյգանի հայեցակարգե-
րի, Ազգային անվտանգության խորհրդի (ԱԱԽ) 68-րդ բանաձևի տեսքով և
այլն: Այս ամենը պարարտ հող էր նախապատրաստում Միացյալ Նա-
հանգների կողմից աշխարհի միաբևեռացման՝ այսպես կոչված «ամերի-
կյան աշխարհակարգի» համար: Դրանով իսկ «Մարշալի պլանը», որ
պատճառ եղավ նաև Արժույթի միջազգային հիմնադրամի, Համաշխար-
հային բանկի և Հյուսիսատլանտյան դաշինքի համար, դարձավ XXդ. հետ-
պատերազմյան ժամանակաշրջանի ԱՄՆ արտաքին քաղաքականության
հայեցակարգերի «կողմնորոշիչ-ուղեցույցը»:







Country
1948/49
($ millions)
1949/50
($ millions)
1950/51
($ millions)
Cumulative
($ millions)
232
166
70
468
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/92/Flag_of_Belgium_%28civil%29.svg/23px-Flag_of_Belgium_%28civil%29.svg.png Belgium and http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/da/Flag_of_Luxembourg.svg/23px-Flag_of_Luxembourg.svg.png Luxembourg
195
222
360
777
103
87
195
385
1085
691
520
2296
510
438
500
1448
175
156
45
376
6
22
15
43
88
45
0
133
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/03/Flag_of_Italy.svg/23px-Flag_of_Italy.svg.png Italy and http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Free_Territory_Trieste_Flag.svg/23px-Free_Territory_Trieste_Flag.svg.png Trieste
594
405
205
1204
471
302
355
1128
82
90
200
372
0
0
70
70
39
48
260
347
0
0
250
250
28
59
50
137
1316
921
1060
3297
Totals
4,924
3,652
4,155
12,731





Ներկայացրեց՝  Ադունց  Արսենը:




Ստվերային  Տնտեսություն

Այսօր  մենք  միասին  քննարկելու  ենք  ստվերային  տնտեսությունը  և  նրա  բոլոր  հատկանիշներըհատկություններըբոլոր  վատ  կողմերը: Նախ  եկեք  հասկանանք  թե  ի՜նչ  է  ստվերային  տնտեսությունըի՜նչ  է  իրենից  ներկայացնում:Ստվերային  այն տնտեսությունը, որը գտնվում է պետական հաշվառումից և կարգավորումից դուրս և այդ, իսկ պատճառով չի արտացոլվում պետական վիճակագրության մեջ։ Այսինքն  ես   սովորական  վաճառող  եմ  և  ունեմ  իմ  ձեռնարկությունը: Արտադրում  եմ  պատուհաններ  և  այս  ամիս  արտադրել  եմ  օրինակի  համար  20  պատուհան: Երբ  իմ  մոտ  են  գալիս  հարկային  մարմիններից  մարդիկ  և  ինձնից  պահանջում  են  իմ  այս  ամսվա  տվյալները: Ես  ներկայացնում  եմ  20  փոխարեն  16  և  թաքցնում  եմ  այդ  տվյալները: Արդյունքում  ես  նրանց  վճարում  եմ  քիչ  հարկ  և  օգնում  ինքս  ինձ: Սակայն  այդ  տվյալները  գնում  են  կառավարութոյուն  և  այնտեղից  էլ  կազմվում  է  մեզ  շատ  հայտնի  համախառն ներքին արդյունքը (ՀՆԱ): Այսպիսով  վաճառող  իր  գրպանն  է  դնում  այդ  պատուհանների  շահույթը  հարստանում: Սակայն  մի  կողմից  պետությունը  դիտավորյալ  է  անում  այս    ամենը  պատճառաբանելովթե  խոշոր  ձեռնարկատիրությունները  աճեն  և  շատ  աշխատանքային  վայրեր  ստեղծեն  վերացնելով  գործազուրկ: Սակայն  մենք  բոլորս  գիտենքոր  Հայաստանում  բոլոր  խոշոր  ձեռնարկությունները  պատկանում  են  ներկայիս  կառավարության  անձանց  ովքե՜ր  էլ  ընդում  են  օրենքներ  հօգուտ  իրենց  ձեռնարկությունների  զարգացմանը: Վերջումերբ  մենք  հասկանում  ենք  որ  կառավարություն  թաքցնելով  գումարը  սկսում  է  պարտքեր  կուտակել  այլ  երկրներից  ևոնց  որ  միշտ  չկարողանալով  մարել  դրանք  տալիս  է  հայ  ժողովրդին  պատկանող  մեր  ազգային  հարստությունները՝  հանքերը: Այդ  պատճառով  էոր  մեր  երկրի  հանքերի  մեծ  մասը  շահագործվում  է  օտարերկրյա  կազմակերպությունների  կողմից: Սակայն  ո՜վ  է  կանխելու  այս  ամենը: Այս  հարցի  պատասխանը  ոչ  ոք  չգիտի: Շնորհակալություն:

Ւսկ  ինչու  ոչ  Եվրոմիություն

Կարդալով  Մերի  Թելունցի  հոդվածը Մաքսային  միության  մասին  կցանկանայի  իմ  որոշ  անհամաձայնությո ւնները  հայտնել  նրա  նյութի  վերաբերյալ: Նախ  և  առաջ  ինչպես  հիշում  ենք  Հայաստան - Եվրոպական միություն հարաբերությունները կարգավորող հիմնական իրավական փաստաթուղթը Գործընկերության և համագործակցության համաձայնագիրն է, որը ստորագրվել է 1996թ.ապրիլի 22-ին Լյուքսեմբուրգում և ուժի մեջ մտել՝ 1999թհուլիսի 1-ին: Նշված համաձայնագրով կարգավորվում է ՀՀ-ԵՄ հարաբերությունների գրեթե ողջ սպեկտրը, բացի ռազմական ոլորտից։ Հայաստանի Հանրապետության և Եվրամիության հարաբերությունները կարգավորվում են 1999 թվականի հուլիսի ստորագրված Գործընկերության և համագործակցության մասին համաձայնագրով։ Այսինքնը  մենք  դեռևս  20-րդ  դարում  կարող  էինք  մտնել  Եվրոմիությունը  և  այժմ  ով  գիտի  հասնենիքն  /տնտեսական  առումով/  նրանց: Այն  լուրջ  հաջողություններ  կարող  էր  բերել  Հայաստանի  տնտեսության,  մշակույթի  ոլորտներում: Այսինքն  երվոպական  արժեքները,  մշակույթը,  արտադրանքները  կարող  էին ողողել  Հայկական  շուկան  սպառողներին  առաջարկելով  բարձրորակ  և  շահավետ  ապրանքներ: Մտնելով  եվրոմիության  մեջ  մենք  կարող  էինք  սերտ  դիվանագիտական  կապեր  հաստատել  մի  շարք  եվրոպական  զարգացած  և  զարգացող  երկրների  հետ  որոնց  ներդրումները  մեծ  շահույթ  կապահովեին  Հայաստանի  համար: Ինչպես  գիտենք  Հայաստանը  հայտնի  է  իր  գյուղատնտեսական  ապրանքներով  և  հատկապես  խմիչնքերով  որոնք  դեռևս  ԽՍՀՄ-ի  տարիների  իրենց  ուրույն  տեղն  էին  գտնում  բոլոր  եվրոպական  դիվանագետների  սեղաններին: Մի  պահ  պատկերացրեք  թե  ինչպես  է  հայկական  ծիրանը,  կոնյակը  գինի  մրցկցում  եվրոպական  արտադրանքների; Մեք  չունենալով  այդքան  ռեսուրսներ  մեծ  կախվածություն  ունենք  Ռուսաստանից: Մեր  հիմնական  խնդիրը  սրանում  է: Ինչպես  գիտեք  մենք  ստանում  ենք  գազ  Ռուսաստանից  1000մ/խորանարդը  189 դոլլարով: Սակայն  Մեր  հարևան  Պարսկարստանը  մեզ  առաջարկում  է  ավելի  մատչելի  և  ավելի  շահավետ գազ  էժան  գներով: Իսկ  մենք  գնում  և  կնքում  ենք  գազպրոմի  հետ  մի  պայմանագիր  որով  մենք  պարտավորվում  ենք  գազ  վերցնել  Գազպրոմից  ևս  40 տարի  առանց  որևէ  կողմնակի  պետությունից  գազ  ստանալով: Մի  պահ  նայեք  մեր  այդ  կախվածությունը  ինչի  է  բերել: Համարյա  ինչ  ունենք  գտնվում  է  Ռուսաստանի  տիրապետության  տակ: Սկսած  ոսկու  հանքերից  վերջացրած  ատոմակայանով  հեկերով: Ռուսական  զորքերը  պահպանում  են  մեր  արևմտյան  սահմանները  որը  ըւստ  իս  շատ  վատ  է  որովհետև  Ռուսաստանի  հետ  վատ  հարաբերությունների  դեպքում  նա  կարող  է  օգտագործել  իր  զորքը  և  ռազմական  տեխնիկական  մեր  դեմ: Ինչպես  նաև  նա  վաճառում  է  ռազմական  տեխնիկա  Ադրբեջանին  իսկ  մենք  էլ  մեր  հերթին  գնում  ենք  որպեսի  հետ  չմնանք  նրանցից: Մեր  պետական  բուջեի  մեծ  մասը  ավելի  քան  2 մլրդ  ծախսվում  է  բանակի  վրա  որը  մեր  պես  պետության  համար  այնքան  էլ  լավ  թիվ  չի: Մենք  պետք  է  զարկ  տանք  մեր  արդյունաբերությանը գյուղատնտեսությանը  և  ծառայության  ոլորտներին: Պետք  է  նորից  վերագործարկվենք  հին  գործարանները  խրախուսվի  գյուտնտեսությունը  և  մեծ  ներդրումեներ  իրականացվեն  այդ  ոլորտներում: Եվ  եթե  մեր  տնտեսությունը  զարգանա  ապա  մենք  կսկսենք  աչք  թեքել  ռուսաստանից  և  արդեն  նա  կսկսի  կախվել  մեզանից  և  դեպի  իր  կողմը  տանել: Ինչպես  նաև  հաշվի  առնելով  վերջին  իրադարձությունները  / խոսքը  գնում  է  Ուկրանայի  մասին  և  նրա  վարած  քաղաքականությանը/  ապա  ավելի  ճիշտ  կլիներ  որ  մենք  նույնպես  հրաժարվեինք  Մաքսաինի  պայմանագրից  որովհետև  ոչ  մեկ  չգիտի  թե  ինչ  է  սպասվում  մոտ  ապագայում: Հաշվի  առնելով  որը  Ռուսաստանը  մեծ  պետություն  է և  նրա  մեջ  ընդգրկված  են  ավելի  քան   15  պետություն  ապա  մոտ  հավանական  է  որ  Ռուսաստանը  կքայքայվի  և  կլուծարվի  մի  քանի  պետությունների  ինչպես  Հռոմը  կամ  ասենք  Ասորեստանը:  Մենք  պետք  է  սկսենք  մի քիչ  կախվածություն  ձեռք  բերել  երոպայից: Եվրոմիության  հետ  կնքելով  ասոցացման  համաձայնագիր  մենք  կարող  էինք  նաև  մոտենալ  եվոխորհրդարանին  և  նույիսկ  ով  գիտի  մտնեինք  շենգենյան  համակարգ  որը  թույլ  կտար  մեզ  առանց  վիզայի  ազատ  և  ավելի  էժան  մուտք  գործեինք  ցանկացած  եվրոպական  պետության  սահամաններ:

Մաքսային  միություն:
Մտնելով  մաքսաիյն  մույթուն  մենք  մեծ  օգուտներ  կստանանք  և  մեր  տնտեսություն  և  շուկայի  համար  մեծ  դռմեր  կբացվեն  սակայն  մենք  մոռանում  ենք  մի  փաստ  որ  չունենք  ընդհանուր  սահման: Իսկ  ինչ  եթե  Ռուսասատնի  և  Վրաստանի  կամ  Հայաստանի  և Վրաստանի    միջև  հարաբերությունները  լարվեն  և  առաջանան  որոշ  տարածքաին  վեճեր / խոսքը  գնում  է  Աբխազիայի  Օսեթիայի  մասին  և  2008 թվականին  տեղի  ունեցած  պատերազմի  մասին/    սահմանները  փակվեն: Ինչպես  նաև  գիտենք  որը  Վրաստանը  նույնպես  Շարժվում  է  եվրոմիության  ուղղությամբ: Ինչ  ենք  անելու  մենք: Ինչպես  նաև  գիտենք  որ  կնքելով  այդ  մաքսային  պայմանագիր  ապա  մենք  կզարգացնենք  միայն  մեր  միջև  առկա  ավելի  սերտ  տնտեսական  հարաբերությունները  իսկ  եվրոմիությունը  հետ  կնքած  պայմանագիր  մեզ  թույլ  կտար`
Քաղաքական կապերի զարգացման միջոցով ապահովել կողմերի միջև քաղաքականության երկխոսությունը։
Աջակցել ՀՀ ջանքերին՝ ամրապնդելու անցումը շուկայական հարաբերություններին։
Նպաստել կողմերի միջև առևտրին, ներդրումներին և ներդաշնակ տնտեսական կապերին և այդպիսով խթանել դրանց կայուն տնտեսական զարգացումը
Հիմք ապահովել օրենսդրական, տնտեսական, տեխնոլոգիական և մշակութային համագործակցության համար։
Հարկ է նշել, որ ըստ տվյալ համաձայնագրի, կողմերը միմյանց կտրամադրեն առավել բարենպաստ ռեժիմ բոլոր այն բնագավառներում, որոնք առնչվում են՝
Արտահանումների և ներդրումների վրա տարածվող մաքսատուրքերին և գանձումներին։
Մաքսային ստուգումների, տարանցման, ապրանքային պահեստների և վերաբեռնումների վերաբերյալ դրույթներին։
Վճարման մեթոդներին և այդպիսի վճարումների փոխանցմանը։
Ներկրվող ապրանքների վրա ուղղակի կամ անուղղակի հարկերի և այլ որևէ տեսակի ներքին գանձումներին։
Ներքին շուկայում ապրանքների վաճառքի, գնման, փոխադրման, բաշխաման և օգտագործման վերաբերյալ կանոններին։
Հայաստան-Եվրոպական փոխհարաբերություններում քաղաքական երկխոսության հաստատումը հիմք կծառայի հետագա օրենսդրական և ենթակառուցվածքային համապատասխանեցմանը։
Ինչպես  նաև  կնքելով  Մաքսային  միության  պայմանագիրը մենք  նաև  կարող  ենք  եվրոմիության  պայամագիրը  ստորագրել  առանց  առևտրական  և  տնտեսական  կետերի  որի  իմաստը  արդեն  չեմ  տեսում:

Մենք  չպետք  է  խուլ  ու  հնազանդ  հավ  լինենք  և  ինչ  որ  ասում  են  հավի  պես  անենք: Մինչ  ոմանք  առաջարկում   են  մերկ  համաշխարայնացումը  մենք  մերժում  ենք  մեր  երկրում  հայկականության  ստորադասումը  արևելյանին  և  արևմտյանին: Մինչ  ոմանք  որդեգրում  են  եվրոպական  արժեքը  մենք  պետք  է  պահպանում  ենք  հայկականը: Մեզ  պետք  չէ  ոչ  արաբական  գարունը: Ոչ  եվրոպական  պսեվդոառաջադիմությունը: Ոչ  էլ  Ռուսական  ծավալապաշտությունը: Մենք  երկրների   խաչմերուկում  ենք  և  ոչ  դրանց  կանգառում: Մենք  չենք  ծավալու  ոչ  արևելք  ոչ  արևմուտքը  այլ  պետք  է  ստեղծենք  մեր  ազգայինը; Ահա  այսպիսին  պետք  է  լինի  Հայաստանի  քաղականությունը:


Комментариев нет:

Отправить комментарий